Analýzy a studie

Plány genderové rovnosti v organizacích veřejného sektoru realizujících výzkumnou činnost

Analýza za rok 2024 ukazuje, že celkové počty institucí s GEPy se od roku 2023 zvyšují, podíly GEPů, které splňují jednotlivé povinné požadavky nebo obsahují doporučené oblasti, ovšem rostou pouze pomalu a pouze v některých případech, v některých naopak ve srovnání s rokem 2023 podíl GEPů splňujících požadavky či oblasti klesá. Studie obsahuje také doporučení formulovaná na základě výsledků analýzy. Doporučení jsou adresovaná institucím a týkají se především procesu zpracování a implementace plánu genderové rovnosti, další doporučení jsou směřována veřejné správě a poskytovatelům účelové podpory. Více informací ze zprávy z roku 2024 najdete zde.

Nízká účast vědců a vědkyň v ERC grantech

  • Analýza dotazníku

Granty Evropské výzkumné komise (ERC granty) jsou považovány za jedny z nejprestižnějších grantů, jejichž jediným kritériem je vědecká excelence. Účast vědců a vědkyň v České republice je však u těchto grantů nízká. Tato studie analyzuje zjištění vycházející z dotazníku, která proběhla mezi vědcikyněmi a výzkumníkynicemi a která se týkala konkrétních důvodů nízké účasti na ERC grantech a překážek, na které vědci a vědkyně naráží. Dotazník zjišťoval jak důvody, proč se vědci a vědkyně rozhodli o ERC granty nežádat (i přestože by měli potenciál jej získat), tak překážky, kterým čelili ti, kteří o ERC grant žádali.

Sexuální a genderově podmíněné obtěžování na vysokých školách

  • Analýza výročních zpráv vysokých škol za rok 2023

Tato studie se zabývá řešením sexuálního a genderově podmíněného obtěžování, a to analýzou informací vykazovaných ve výročních zprávách 25 veřejných vysokých škol v České republice za rok 2023. Cílem studie je identifikovat opatření týkající se této problematiky, sledovat jejich vývoj v průběhu let a zmapovat, jak vysoké školy naplňují osnovu výročních zpráv vycházející z modelu 7P1 a Minimální standard bezpečného prostředí pro kvalitní, udržitelnou a svobodnou výzkumnou a vzdělávací činnost (dále též jako „Minimální standard bezpečného prostředí“). Tento model zahrnuje sedm klíčových oblastí: Prevalence, Prevence, Pomoc, Postih, Poskytování služeb, Partnerství a Politiky. Analýza se také zaměřuje na odpovědnost za implementaci přijatých opatření.


Odborné publikace

Fikejzová, M., & Linková, M. (2025). Gender-based violence in academia: making the concept of zero tolerance matter to institutional change. Journal of Higher Education Policy and Management, 1–16. https://doi.org/10.1080/1360080X.2024.2448433

Linková, M., Langhammerová, G., Andreska, Z., & Oliva, E. (2023). Co-creating Gender Equality in Czech Academia: External and Internal Factors. Sociologica, 17(2), 59–72. https://doi.org/10.6092/issn.1971-8853/16915

Mergaert, L., Linková, M., Strid, S. 2023. Theorising Gender-Based Violence Policies: A 7P Framework. Soc. Sci. 12, 385. Special Issue Gender-Related Violence: Social Sciences’ Research & Methods
Online k dispozici zde.

Mergaert, L., Cacace, M., Linková, M. 2022. Gender Equality Impact Drivers Revisited: Assessing Institutional Capacity in Research and Higher Education Institutions. Social Sciences 11(9),379. Special Issue New Directions in Gender Research.
Online k dispozici zde.

Linková, M., O. Atay, C. Zulu. 2021. Making the Right Choice: Discourses of Individualised Responsibility in Higher Education. Pp. 71-91 in Gender, Power and Higher Education in a Globalised World edited by P. O’Connor and K. White. Palgrave Macmillan.

Linková, M., Mergaert, L. 2021. Research Policy. Pp. 314-326 in The Routledge Handbook of Gender and EU Politics edited by G. Abels, A. Krizsán, H. MacRae and A. van der Vleuten. London and New York: Routledge.

Linkova, M., Mergaert, L. 2021. Negotiating change for gender equality: identifying leverages, overcoming barriers. Investigaciones Feministas (Feminist Research), 12(2), 297- 308. https://doi.org/10.5209/infe.72319

Linková, M. 2017. Academic excellence and gender bias in the practices and perceptions of scientists in leadership and decision-making positions. Gender and Research 18(1): 42 – 96.

Fox, Mary Frank, Whittington, Kjersten Bunker, Linková, M. 2017. Gender, In(equity), and the Scientific Workforce. In Handbook of Science and Technology Studies (4th Edition) edited by Ulrike Felt, Rayvon Fouché, Clark Miller, Laurel Smith-Doerr. MIT Press.


Prevalenční studie o genderově podmíněném násilí

V roce 2024 byla vypracována závěrečná zpráva z dotazníkového šetření, které byla založené na validovaném dotazníku evropského projektu Horizont 2020 UniSAFE, jehož byl Sociologický ústav AV ČR partnerskou institucí. Šetření bylo uskutečňováno v rámci projektu „Strategická inteligence pro výzkum a inovace“ (STRATIN+, kód projektu MS2104), který poskytoval analytické kapacity a na datech založené strategické informace Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy a dalším odpovědným orgánům státní a veřejné správy pro realizaci politiky výzkumu, vývoje a inovací mj. v oblasti rozvoje lidských zdrojů a kapacit pro výzkum a inovace a otázek genderové rovnosti a podmínek pro uplatnění žen ve vědě.

Výzkum měl formu prevalenční studie, která zkoumala rozšířenost genderově podmíněného násilí. Šetření bylo koncipováno tak, aby proběhlo na všech veřejných vysokých školách a ústavech AV ČR a bylo určeno studujícím i zaměstnaným osobám včetně neakademického personálu, a to jak domácím, tak zahraničním.