Pořád mě baví zkoumat meze toho, čeho může umělá inteligence dosáhnout

Domů Rozhovory Pořád mě baví zkoumat meze toho, čeho může umělá inteligence dosáhnout


Profesorka Olga Štěpánková se zabývá možnostmi aplikace umělé inteligence v technickém prostředí, zdravotnictví, sociální péči a vzdělávání. Zkoumá potenciál AI proměnit diagnostické metody a způsob péče. Jedním z aktuálních témat, na která se soustřeďuje, je hledání neobtěžujících způsobů, které umožní včas identifkovat i nenápadné změny chování pacientů či klientů a předejít tak různým druhům zdravotních komplikací. Je předsedkyní České společnosti pro kybernetiku a informatiku a podílela se na vzniku Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT.

Cena Milady Paulové je udělována za celoživotní přínos v daném oboru. Co pro vás její získání znamená?

Udělení Ceny Milady Paulové si velmi vážím a vnímám jej také jako ocenění pro všechny své kolegy, kolegyně a přátele, s nimiž jsem měla v průběhu své kariéry příležitost dlouhodobě spolupracovat. Považuji za mimořádné štěstí, že se nám společně dařilo vytvářet svobodné a inspirativní tvůrčí prostředí, které nám dodávalo nejen odvahu neklást si malé cíle, ale i sílu jich dosahovat.

Ocenění jste získala v oblasti umělé inteligence, což je ale velice široký pojem. Mohla byste více přiblížit, čemu se věnujete?
Zajímají mě možnosti aplikací umělé inteligence nejen v technickém prostředí, ale především ve zdravotnictví, sociální péči a vzdělávání. Právě těmto oblastem se věnuje tým biomedicínského inženýrství v CIIRCu (Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky, anglicky Czech Institute of Informatics, Robotics and Cybernetics, ČVUT), jehož jsem členkou. Dlouhodobě spolupracujeme s řadou lékařských institucí a společně hledáme nové, dobře cílené biomarkery, které dokážou upozornit na vznikající závažná onemocnění, například Alzheimerovu chorobu či onkologická onemocnění, výrazně dříve než ty dnes běžně používané.

Jedním z našich aktuálních témat je hledání neobtěžujících způsobů zjišťování nenápadných dlouhodobých změn v chování pacientů či klientů, které lze objektivně popsat a přispět tak do mozaiky celkového obrazu pacienta. Na takovém komplexním obraze lze objevit anomálie daleko dříve než na jednotlivých příznacích – to umožňuje předcházet rozvoji plíživě vznikajících onemocnění, která mohou ztrpčovat život například mnoha seniorům i jejich rodinám. K tomu často nemusí sloužit jen data ze složitých lékařských přístrojů, ale i údaje z různých senzorů chytré domácnosti nebo data vznikající při hraní vhodně zvolených počítačových her v průběhu týdnů a měsíců. Taková data zpracováváme pomocí metod umělé inteligence, které pomáhají při jejich interpretaci, zjišťování odchylek, a především při personalizaci řešení pro konkrétního uživatele.

To je velice aktuální a komplexní téma. Co vás na jeho zkoumání nejvíce baví?
Velmi ráda spolupracuji s odborníky z externích institucí, protože práce s jejich daty je vždy velkým dobrodružstvím. Naším prvním úkolem je pochopit, jak data vznikají a co může jejich hodnoty ovlivnit. To zpravidla probíhá v několika iteracích – nejprve se zvědavě ptáme, dostáváme expertní odpovědi a následně pokračujeme v nové analýze. Tento proces často modifikuje původní pohled na zkoumanou problematiku a umožňuje formulovat korektní a důvěryhodné závěry, které přinášejí publikovatelné výsledky. Je to různorodá a pestrá práce, která často „roste pod rukama“ a současně otevírá nové obzory. Je radost tvořit v prostředí, kde se členové velmi různorodého týmu sami hlásí k úkolům, které nejlépe odpovídají jejich naturelu.

Jak jste se dostala právě k umělé inteligenci? 
Vždycky jsem měla ráda matematiku a fascinovalo mě, jak přesně dokáže vymezit podmínky pro to, kdy lze nějakou úlohu vyřešit a kdy ne. Tímto pohledem jsem také vnímala umělou inteligenci před více než padesáti lety, kdy jsem o tomto oboru poprvé slyšela na semináři Aplikované logiky od Ivana Havla, poté co se vrátil ze studijního pobytu v USA. Nadšeně hovořil o stanfordském robotovi Shakey a o tom, jak robot přistupoval k samostatnému řešení úloh formulovaných jeho tvůrci. Zajímalo mě, za jakých okolností by bylo možné pro plánování akcí robota používat důkazové prostředky matematické logiky. A právě těmto otázkám se věnovaly naše společné publikace na přelomu 70. a 80. let.

U teorie jsem zůstala i v dalším desetiletí, kdy jsme s manželem zkoumali vlastnosti právě vznikajícího deklarativního programovacího jazyka Prolog, určeného právě pro úlohy umělé inteligence a vycházejícího z principů logického dokazování. V roce 1988 mi nabídla vědecké místo Katedra kybernetiky na FEL a od té doby intenzivně spolupracuji s profesorem Maříkem a jeho týmem. V tomto prostředí jsem si uvědomila, jak zajímavým inspiračním zdrojem pro rozvoj oboru mohou být praktické aplikace. Klíčem k úspěšné aplikaci bývá důkladná analýza dat z prostředí úlohy, při níž hrají zásadní roli metody strojového učení. Posledních třicet let se tedy věnuji především strojovému učení a jeho aplikacím. Označení Artificial Intelligence bylo ve vědeckém světě poprvé použito v roce 1956 a do 70. let, kdy jsem se s ním poprvé setkala, již v odborných kruzích zdomácnělo.

Matematika a programování jsou vnímány spíše jako domény mužů, a tak jste asi neměla nouzi o mužské profesní vzory. Řekla byste, že jste ve své profesi měla i nějaké ženské vzory?
Samozřejmě, že jsem jako školačka obdivovala studentku a mladou vědkyni Marii Skłodowskou z knihy Tvrdohlavá Marie od Antonína Zhoře. Živý vzor jsem však měla daleko blíž – oba mí rodiče se jako lékaři společně velmi úspěšně věnovali neurofyziologickému výzkumu. Obdivovala jsem jejich rozhled, vytrvalost, pracovní nasazení, schopnost spolupráce, efektivní dělbu práce i to, jak se vzájemně respektovali a podporovali.

Vědecká práce mi připadala jako velmi lákavá volba – toužila jsem objevovat nové obzory, ale chtěla jsem jít vlastní cestou. Z několika alternativ jsem zvolila jsem studium matematiky a fyziky, kam jsem měla dveře otevřené díky úspěšné účasti v olympiádách.

Měla jsem skvělé rodinné zázemí a má rodina mě plně podporovala například tím, že se mi snažila zajistit dobré jazykové vzdělání. Měla jsem veliké štěstí, že jsem díky zahraničním kontaktům svých rodičů mohla v roce 1967 strávit prázdniny v Londýně jako au-pair u rodiny známých jejich známých. To byla výborná zkušenost – zvykla jsem si nejen komunikovat v angličtině, ale i číst anglické knihy a v cizím prostředí spoléhat sama na sebe.

Setkala jste se naopak s nějakými překážkami, které vás v kariéře limitovaly?
Vlastní vědeckou kariéru jsem si musela tak trochu vyvzdorovat nikoli na rodině, ale na tehdejších společenských poměrech. MFF UK jsem dokončila s červeným diplomem v roce 1972, ale vedoucí fakultního kádrového oddělení si dobře pamatovala, že jsem byla na podzim 1968 členkou fakultního stávkového výboru, a také to, že oba mí rodiče byli vyloučeni z KSČ. Napsala mi posudek, se kterým mě odmítli nejen do postgraduálního studia na všech školicích pracovištích, ale i na běžné pracovní pozice.

S trochou štěstí jsem nakonec přesto získala místo v Ústavu výpočetní techniky ČVUT, kde se ke mně chovali velmi vstřícně a časem mě doporučili do dálkového doktorandského studia. Závěrečnou práci jsem odevzdala v roce 1979, ale titul mi byl udělen až v roce 1981 a statut vědecké pracovnice jsem získala teprve v roce 1985. Myslím, že tím, že jsem si svou vědeckou práci musela prosadit přes nepřízeň poměrů, mě to k vědě o to více přitahovalo.

Jaké největší výzvě jste ve své profesní dráze čelila?
Výzvou samozřejmě bylo skloubit práci, výzkum a mateřské povinnosti. Byla jsem velmi ráda, že mi v Ústavu výpočetní techniky ČVUT po mateřské dovolené ochotně snížili úvazek a upravili pracovní dobu tak, abychom se s manželem nebo s paní na hlídání mohli podle potřeby střídat v péči o naše dvě malé dcerky.

Velmi mi pomáhalo i to, že moje maminka, která tehdy ještě pracovala na plný úvazek, se o obě vnučky pravidelně jedno odpoledne v týdnu starala a já jsem mohla chodit na semináře či do knihovny. Byla jsem velmi vděčná, že jsem měla možnost opřít se o pomoc rodiny. Manžel se se mnou v té době ochotně dělil o domácí povinnosti, a dokonce jsme společně řešili některé výzkumné problémy. Nebylo nic výjimečného, když jsme o nich diskutovali večer při mytí nádobí.

Vědecké prostředí se během vaší profesní dráhy velmi proměnilo. Co je podle vás tou největší změnou?
Světové vědecké prostředí se zásadně změnilo s příchodem internetu. Současný přístup k informačním zdrojům je nesrovnatelně bohatší a rychlejší. Nikomu se určitě nestýská po době, kdy bylo potřeba leteckým dopisem žádat o separát, který v lepším případě dorazil za dva až tři týdny. S pádem železné opony se i pro nás Středoevropany otevřely hranice a nic nám nebrání ve spolupráci se zahraničními institucemi ani v získávání mezinárodních grantů.

Dá se říct, zda v oblasti umělé inteligence převažují muži či ženy?
Obecně zůstává AI, stejně jako mnohé jiné technické obory, doménou mužů. Ale není to tak všude. Například v našem institutu jsou hned tři týmy, které vedou ženy. Právě ve výzkumu AI je v současnosti řada velmi úspěšných a inspirativních žen, z nichž některé veřejně vystupují například při Dnech AI.

Jsem moc ráda, že dívky jsou také výrazně zastoupeny mezi studenty biomedicínského inženýrství na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT v Praze, kde mám čest učit AI a Analýzu a rozpoznávání vícerozměrných dat. Nelákám do výzkumu speciálně studentky, ale snažím se motivovat všechny studenty bez rozdílu.

V dnešní době se velmi rozšiřuje povědomí o AI a její používání proniká do běžných oblastí našeho života. Myslíte, že jsou veřejnosti dostatečně vysvětlována specifika jejího využívání – tedy jak možnosti, tak možná úskalí?
Reklamní společnosti a mnozí další aktéři dnes rafinovaně kombinují různé metody umělé inteligence k výraznému, a přitom nenápadnému ovlivňování našich postojů k různým otázkám. Daří se jim tak zneužívat neutrální nástroje AI k polarizaci společnosti, manipulaci s veřejným míněním či k jiným protispolečenským aktivitám. Není výjimkou, když se tímto způsobem šíří falešné a lživé zprávy.

I když takové jevy zásadně odsuzuji, protože je považuji za nebezpečný útok na samotnou podstatu demokracie, cítím za ně i trochu spoluzodpovědnost. Oceňuji proto současné snahy vlád hledat způsoby, jak tomu bránit pomocí regulace. Chápu, že je to velmi obtížné, protože Pandořina skříňka s AI už byla otevřena.

Za stejně důležitou jako regulaci však považuji prevenci – tedy průběžné zvyšování odolnosti občanů vůči různým AI útokům tím, že široká veřejnost bude srozumitelně informována o aktuálních potenciálních nebezpečích a zapojována do hledání cest, jak se jim bránit.

Zde už nyní hrají významnou pozitivní roli veřejnoprávní média i některé neziskové organizace, například Člověk v tísni. Důležité je zajistit pro tento úkol širokou multidisciplinární spolupráci, podpořit metody z oblasti občanské vědy a dávat prostor pro otevřenou diskuzi. Nic z toho se neobejde bez spolehlivé finanční podpory, kterou nelze zajišťovat jen prostřednictvím sponzorů. Myslím, že stát by se měl více podílet na financování podobných aktivit, protože prevence je vždy lepším a efektivnějším řešením než potírání zločinnosti.

Kam bude podle vás vývoj AI v blízké budoucnosti směřovat?
Principy a teoretický základ AI tvoří sofistikované algoritmy, jejichž zásoba se stále rychle rozrůstá. Podle toho, jak se je podaří využít, se budou podílet na rozvoji a zásadně posunou zcela rozdílné obory – už nyní pomáhají pochopit principy vzniku mnoha nemocí, přispívají ke vzniku nových a účinných léků na zatím neléčitelné choroby, výrazně zefektivňují výrobu nebo pomáhají s interpretací archeologických nálezů.

Tento vývoj bude jistě dále pokračovat. Tytéž algoritmy však mohou být použity také k výraznému zvýšení účinnosti různých typů zbraní, k realizaci dystopií, jaké popisuje George Orwell v románu 1984, nebo k nenápadnému masovému ovlivňování názorů lidí i toho, čemu věří.

Vývoj algoritmů nelze zastavit. Povinností vědců, demokratických států i nás všech je proto zvažovat potenciální nebezpečí, která může použití AI přinést, a hledat způsoby, jak nás jako lidstvo proti nim chránit. To se musí projevit v důrazu na vzdělávání, které rozvíjí kritické myšlení, humanitní hodnoty, úctu k životu, schopnost empatie i lásku k umění – a to nejen ve škole, ale i v rámci celoživotního vzdělávání každého z nás.

Pevně doufám, že i s takovými úkoly nám AI bude schopna pomoci.

Na co jste ve své kariéře nejvíce pyšná?
Jsem hrdá na to, že jsem měla příležitost přispět svým dílem k rozvoji AI na ČVUT a k etablování vzniklého AI týmu na mezinárodním vědeckém poli. Stejně tak jsem pyšná na mimořádné vědecké výsledky, kterých dosáhli a dosahují někteří z mých doktorandů.

Zkoumat meze toho, čeho může AI dosáhnout, mě pořád baví. Ale největší radost mám vždy, když se nám podaří ve spolupráci s externími partnery formulovat konkrétní otázku, na kterou můžeme společně hledat odpověď pomocí nástrojů AI – a když se později ukáže, že navržené řešení funguje v reálném prostředí.

Jaké máte další profesní cíle?
Mým současným hlavním cílem je postarat se o pokračování své práce i v budoucnu tím, že postupně předám žezlo i odpovědnost za řadu svých aktivit mladší generaci.

Ráda bych pomohla své nástupkyni ve vedení týmu zajistit prostředky na nejbližší roky tak, aby se mohly dál rozvíjet všechny naše úspěšné spolupráce s externími subjekty, například se zdravotnickými či sociálními zařízeními, a aby bylo možné realizovat naše společné výzkumné plány, na které se těším.

Nejde přitom jen o finanční zdroje, jejichž získávání je dnes velmi náročné. Důležité je také zajistit, aby někteří mladší členové týmu dostali příležitost zastávat akademické funkce, na které jsou už připraveni – například samostatně školit své doktorandy či být garanty vysokoškolských přednášek.